Detta är information från Michelin
Warning: Undefined variable $timestamp in /customers/b/9/4/realcontent.se/httpd.www/michelin/wp-content/themes/CISK/single.php on line 13
Gör miljön och ekonomin en tjänst – byt inte ut dina sommardäck i förtid

Värna om miljön – slit dina däck

Onödiga däckbyten för runt 6,6 miljader Euro varje år.
128 miljoner fler konsumerade däck och 6,6 miljoner ton mer i koldioxid-utsläpp.
Det finns stora miljömässiga anledningar till att köra vidare på sommardäcken så länge de håller lagligt mönsterdjup.
– För att kunna minska utsläppen så måste bränsleförbrukningen sänkas. Det gör den om man använder däcken hela dess livslängd, för när däcket närmar sig pensionering är det som mest miljövänligt, säger Richard Andermyr, marknadschef på Michelin Nordic.  

Bilder: Se nyskapande däcken – med mönster som förnyar sig

Michelins strategi är att utveckla hållbara lösningar för att förbättra kundernas mobilitet. Att utveckla däck med mycket god prestanda från den första kilometern till den sista är en väsentlig del av synsättet.

Enligt svensk lag får sommardäck användas så länge mönsterdjupet inte understiger 1,6 millimeter, men trots detta är det många som förespråkar byte när det återstår 3-4 millimeter av slitytan.

– Man försöker trigga försäljningen vilket ökar konsumtionen och miljöpåverkan helt i onödan. Det är inte hållbart, förklarar Richard Andermyr, marknadschef på Michelin Nordic.

128 miljoner onödiga däck

Naturligtvis handlar det i grunden om att däcken på bilen ska vara säkra.
Men ett slitet däck behöver nödvändigtvis inte vara mindre säkert – det är en fråga om hur däcket har designats.

När det kommer till miljöaspekten så finns det stora fördelar med att använda ett däck hela dess livslängd.

Konsultföretaget Ernst & Young har i en rapport visat vad konsekventa byten av däck i förtid vid 3,0 millimeter jämfört med 1,6 millimeter som lagen kräver i Europa skulle innebära.

Och det är dystra siffor.

Det skulle nämligen innebära att 128 miljoner fler däck skulle konsumeras varje år, och den årliga merkonstnaden för konsumenterna skulle – i och med dessa onödiga nyinköp – landa på runt 6,6 miljarder Euro.

Lägg därtill att koldioxidutsläppen skulle öka med 6,6 miljoner ton, vi skulle bli av med 5 700 hektar skog i Europa varje år och elförbrukningen skulle bli 32 800 gigawatt högre.

Det sista kanske inte låter så mycket men då kan vi tänka att 1 000 gigawatt motsvarar Stockholm stads hela elförbrukning under ungefär 1,5 år, och 5 700 hektar är mer än hela Örebro till ytan.

Viktiga tipset: Undvik onödiga avgifter – då ska du inte byta däcken

Hållbar prestanda

Michelins idé med sina däck handlar om ”planerad lång livslängd” och hållbar prestanda.

Förutom den extra påverkan på miljön innebär ett byte av däck innan de är utslitna en betydande och omotiverad kostnadsökning för konsumenterna. Ernst & Young uppskattar den till 6,6 miljarder Euro mer enbart i Europa.

Däckföretagets tester visar dessutom att de flesta premiumdäck behåller de mesta av sina bromsegenskaper på våt vägbana, även när mönsterdjupet har slitits ned till den lagliga gränsen på 1,6 millimeter.
Ytterligare en fördel är att på torr vägbana har ett lagligt slitet däck bättre bromsprestanda än ett nytt däck.

Däck som levererar

– Ett däck är inte nytt efter att det har använts en tid. Vi vet genom tester på väg och i laboratorium att våra däck levererar även när mönsterdjupet är ner mot 1,6 millimeter, tillägger marknadschefen Richard Andermyr.

Så vill du vara en bilist som värnar om miljön – och vill spara dina egna pengar – så finns det ett bara ett val.

Satsa på säkerhet och miljö.

Välj ett premiumdäck – det vinner i långa loppet.

Video: Fantastiska tekniken bakom Michelins däckprestanda