I decennier har Michelin strävat efter att utveckla och förbättra egenskaperna hos sina bildäck.
Med innovationen Long Lasting Performance blev företaget prisbelönt och premiumdäcken som håller klassen till sista lagliga kilometern hyllas nu världen över.
– Vi vill att våra däck ska hålla länge och vara ett säkert val under hela dess livslängd, säger Richard Andermyr, marknadschef på Michelin Nordic.
Bilder: Se nyskapande däcken – med mönster som förnyar sig
I slutet av 2018 belönades däckföretaget Michelin, som grundades i Frankrike 1889 och är uppkallat efter bröderna Edouard och Andre Michelin, med det eftertraktade tyska priset German Innovation Award för sin hållbarhetsstrategi – Long Lasting Performance – som står för prestanda över tid.
Utmärkelsen var ett erkännande av Michelins tydliga ställning mot principen av planerat åldrande – den avsiktliga förkortningen av en produkts livslängd på bekostnad av klimat, resurser och konsumenternas hushållsbudget.
– Vi har alltid haft en röd tråd i vår verksamhet där vi har prioriterat säkerhet, hållbarhet, livslängd och kvalitet. Vår strategi är att vara bäst oavsett pris, säger marknadschef Richard Andermyr på Michelin Nordic.
Säkert hela däckets livslängd
Oberoende studier visar att bilister i Europa skulle betala nästan 6,6 miljarder Euro för mycket per år genom att byta sina sommardäck när tre millimeter återstår av mönsterdjupet än vid det minsta lagliga mönsterdjupet 1,6 millimeter.
Michelins svar på detta är premiumdäck som erbjuder hög prestandanivå och säkerhet genom hela dess livslängd från första metern till det minsta lagliga mönsterdjupet.
Mönster som förnyar sig
Nyckeln bakom Michelins Long Lasting Performance-strategi är ett antal tekniska innovationer.
- Gummiblandningar som är utvecklade för att ge maximalt våtgrepp.
- Mönsterspår som istället för att avsmalna när däcket slits, behåller sin bredd eller till och med breddas för bättre vattendränering.
- Lameller (sajpningar) som breddas i mönsterbotten.
- Kontaktytor som utformats för att dränera undan vatten från kontaktytan.
Viktiga tipset: Undvik onödiga avgifter – då ska du inte byta däcken
Utmärkt grepp
I och med detta presterar däcket bra slitet som nytt, det har extremt bra accelerations- och bromsegenskaper. Dessutom ger det utmärkt grepp, även när bara lite av däckmönstret återstår.
Det innebär att köregenskaperna och säkerheten är stor även när däcken närmar sig den lagstadgade tillåtna gränsen på 1,6 millimeter, som gäller för sommardäck i Europa.
Ett problem när det kommer till däck är dock att alla tester som görs av testinrättningar, konsumentorganisationer och branschtidningar görs på nya däck och mäter endast egenskaperna som ett däck levererar tidigt i sin livscykel. Det säger ofta väldigt lite om hur däcken senare agerar under sin livstid.
– Efter en tids användning är ett däck slitet, hur presterar det då? Vi vill att däck ska testas hela dess livslängd. Kunden ska veta att däcket är säkert att använda även med ett mindre mönsterdjup, säger marknadschefen Richard Andermyr på Michelin Nordic.
Livsavgörande beslut
Ett premiumdäck och ett billigare alternativ kan ha likvärdiga testresultat vad gäller våt- och torrgrepp när de är nya, men skillnaderna kan vara enorma – och helt livsavgörande – när mönsterdjupet närmar sig det lagliga kravet på 1,6 millimeter.
– Vi efterlyser ett gränsvärde som slitna däck måste klara för att få användas. Mönsterdjup säger egentligen inget, det är effekten i det mönster som har förändrats av slitaget som är det viktiga. Vår filosofi är att däcket ska hålla och leverera säkerhet även i ett slitet skick, avslutar Richard Andermyr på Michelin Nordic.
Men tills det blir fallet – så är det säkrast att satsa på premiumkvalitet om du vill ha stabila, säkra och ekonomiskt fördelaktiga däck på din bil.
Väljer du Michelin med Long Lasting Performance-teknologin kommer du som bilist att spara pengar i längden eftersom däcket behåller en hög prestanda under hela sin livslängd.
Och du kan känna dig säker och trygg på vägen – varje kilometer.